Welke keuzes maak ik? (10 levensvragen)

[LEES IN 5 MINUTEN]

“Veertig dagen en nachten was Jezus in de woestijn zonder iets te eten. Hij had erge honger gekregen. Toen kwam de duivel naar hem toe…”

We zijn bezig met een serie waarin we 10 levensvragen bespreken aan de hand van de verhalen uit de Bijbel over Jezus. Dit keer gaat het over het maken van keuzes in je leven. Met welke keuze of welk dilemma, klein of groot, ben je op dit moment bezig? En wat doe jij als je moeilijke keuzes moet maken? Waar zoek jij naar richting?

  • Advies vragen?
  • Nadenken?
  • Bidden misschien?
  • Uitproberen?

Lezen: Het evangelie van Matteüs, Hoofdstuk 4 vers 1-11

Jezus staat aan het begin van zijn roeping. Hij heeft nog niet echt wonderen gedaan, hij is alleen gedoopt door Johannes de Doper. Daar ging het de vorige keer over. Maar nu staat Jezus aan het begin van zijn echte werk. Zou hij geweten hebben wat hij moest doen? Zou hij weten wat hij moest kiezen? Wat echt belangrijk was in het leven? Jezus stond dus ook voor een aantal keuzes in het leven. En wat deed hij? Advies vragen? Hij ging in zijn eentje de woestijn in. Bidden, vasten en nadenken. Er zijn allerlei dingen die je beïnvloeden als je een keuze moet maken. En soms laat je je ook bewust beïnvloeden. Advies vragen is toch wijs om te doen. Maar er zijn meer dingen die je kunnen beïnvloeden, bewust en onbewust.

  • Mening, verwachting van anderen
  • Je eigen normen en waarden, waar sta je nou eigenlijk zelf? Je eigen innerlijk kompas.
  • Maar ook verleidingen.

Ken je dat, dat er een innerlijke strijd in je hoofd zich afspeelt? Dat je daardoor niet weet wat je moet kiezen? In dit verhaal over Jezus gaat het ook over zo’n strijd. De duivel zoekt Jezus op in de woestijn en fluistert hem allemaal verleidingen in. Verleidingen om de keuzes van Jezus te beïnvloeden. Om Jezus van zijn stuk te brengen. Laten we eens kijken naar de verleidingen van de duivel.

  1. Op het eerste gezicht zien we dat de duivel Jezus probeert te verleiden door in te spelen op de honger van Jezus. Jezus heeft veertig dagen in de woestijn gezworven en natuurlijk heeft hij honger. Hij was echt een mens! In onze tijd hoor je dat niet zo vaak meer, maar er zijn in de geschiedenis meer mensen geweest die bewust kozen om lange tijd niet te eten. En deze tijd na carnaval en voor Pasen wordt ook wel de 40-dagen tijd genoemd. Sommige christenen vasten dan ook, maar heel weinig op eten en drinken. Jezus was waarschijnlijk na 40 dagen in de woestijn erg hongerig en moe. En juist op dat moment dat hij verzwakt is komt deze geniepige stem om Jezus te verleiden. Als u de Zoon van God bent, beveel die steen dan in een brood te veranderen. Verleidelijk he, om erin te trappen. Honger, en de oplossing ligt zo voor handen. Met de macht van Jezus kan je toch zo een paar broden voor jezelf regelen?
  2. Het tweede waar de duivel op inspeelt is het menselijke verlangen naar bezit, naar macht, naar roem bij de mensen. Jezus was echt mens en hij kende dit verlangen. Daar alleen in de woestijn probeert de duivel hem aan het twijfelen te brengen: Wat doe jij jezelf toch aan, ik kan je alle macht geven en reputatie en eer bij de mensen. Je hoeft alleen maar voor mij te buigen.
  3. Het derde waardoor de duivel Jezus van zijn stuk wil brengen is de relatie tussen Jezus en zijn vader te verpesten. Jezus leeft in een relatie vol vertrouwen en liefde met zijn vader, maar de duivel probeert hier dat Jezus bewijs wil zien voor de relatie met zijn vader. Maar dan zou het vertrouwen tussen Jezus en zijn Vader juist weg zijn.

Jezus wil zijn eigen innerlijke kompas volgen. Hij is geliefd door zijn Vader. Door God in de hemel. Wat een erkenning. Het moet heerlijk zijn voor je als je weet dat je geliefd bent, niet om wat je doet, maar gewoon om wie je bent. Dat is de diepste kern. Maar dan, als Jezus de woestijn in gaat, bidden en nadenken over welke keuzes hij moet maken, dan komt daar een twijfelstem in zijn hoofd. Hij weet dat hij Gods zoon is, dat heeft God hem zelf gezegd. Een stem uit de hemel: Ik hou van je. Maar nu, na veertig dagen rondzwerven, moe en hongerig, komt de duivelse twijfel in hem. Als u de Zoon van God bent… Hoor je hoe deze stem in twijfel trekt eerder tegen Jezus is gezegd? Als u de Zoon van God bent… Nee niet ‘als’, Jezus weet dat hij Gods geliefde zoon is. Hij heeft daar geen bewijs meer voor nodig. Hij mag daarop blijven vertrouwen.

Zo gek is het niet dat Jezus hier verleid wordt. Wij kennen die verleidingen toch ook? We willen goede keuzes maken, maar soms kiezen we voor het gemak, voor de korte termijn. We zijn bijvoorbeeld alleen bezig met eten en drinken, met of we wel genoeg krijgen. De stem in ons hoofd laat ons gericht zijn op brood. Of we zijn alleen bezig met onze reputatie bij de mensen. We zijn continu bezig met de vraag: wat vinden anderen van me? De stem in ons hoofd laat ons gericht zijn op macht, bezit, roem en eer. Of we durven niet echt op andere mensen te vertrouwen, en zoeken continu naar bewijzen, naar erkenning.  De stem in ons hoofd brengt ons aan het twijfelen: houdt die ander wel echt van me?

Ik geloof dat Jezus ons heeft laten zien dat God ook naar ons kijkt als zijn geliefde zoon of dochter. God houdt van de mensen. Van u en van mij. En er zijn momenten in je leven dat je daar van doordrongen mag raken. Ik ben geliefd. Er is iemand die groter, sterker is dan mij, en diegene houdt van mij, er is iemand die gelukkig wordt van mij. Als dat je innerlijke kompas is dan geeft dat innerlijke vrede en rust. Dan hoef je je niet druk te maken over eten of drinken, over wat andere mensen van je vinden, over of de ander wel te vertrouwen is… Maar juist die waarheid vergeten we snel. Juist die waarheid staat onder druk. Juist daarop wil de duivel ons aan het twijfelen brengen. En dan vergeten we snel weer dat we geliefd zijn. Dan gaan we ons weer druk maken over of we wel genoeg geld binnen krijgen deze maand, of we wel genoeg te eten of drinken krijgen, of de mensen me wel aardig vinden, of God wel te vertrouwen is. Wat we van Jezus mogen leren is dat we mogen vasthouden aan de waarheid dat God van ons houdt. En die twijfels in ons hoofd, die mogen we met eenvoudige waarheden ontkrachten. Jezus is kort en krachtig en grijpt terug op wat hij geleerd heeft over God en over de mens. Hij baseert zijn keuzes op de waarheid die hij kent en trapt niet in verleidingen. Er is een vader in de hemel die gigantisch veel van ons houdt en van ons geniet hoe we bezig zijn, als dat de kernwaarheid van je leven is, dan komen voedsel, bezit en macht en relaties op aarde in een ander perspectief te staan. Dan laat je niet meer daardoor je leven leiden, maar door wat deze liefhebbende vader belangrijk vindt. Het liefhebben van God en het liefhebben van je naaste als jezelf.

  • Herken je het ‘wat zullen de mensen wel vinden’- gedachte? hoe ga jij daar mee om?
  • Ben jij gevoelig voor status? Wat vind jij belangrijk om te kunnen/hebben/zijn?
  • Op welk punt heb jij de neiging jezelf met anderen te vergelijken?

Muziek : Van dik hout – De keuzes die je maakt
Lied: Opwekking 126 – Jezus vol liefde
Luister: Stef Bos – Lied van Christus en de Duivel

Martijn Dreschler – Verbinding in Noord, 4 maart 2018 (Erfgooiersspeeltuin, Hilversum)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: